Soalan dan Jawapan
Soalan
|
Jawapan
|
1.
Apakah fungsi pusat sumber di sesebuah sekolah?
|
- Sebagai
tempat perolehan maklumat
-
Sebagai tempat penempatan maklumat
-
Galeri penyimpanan trofi, buku-buku lama dan lain-lain
|
2.
Apakah contoh bahan-bahan yang boleh diakses di pusat sumber sekolah?
|
- Surat
khabar
- Journal
- Kamus
- Buku
rujukan
- Buku
fiksyen dan buku bukan fiksyen
- Majalah
sekolah
- Penyimpanan
alat bantu mengajar
|
3.
Apakah cara penyusunan sumber secara sistematik (sistem fail)?
|
- Disusun
mengikut nombor panggilan
-
Disusun mengikut kategori seperti kategori fiksyen dan bukan fiksyen
-
Disusun dengan cara para paling atas dari kiri ke kanan mengikut nombor
panggilan
|
4.
Apakah had jangka masa bahan-bahan diarkib dan cara bahan-bahan di pusat
sumber dikemaskini?
|
-
Proses pilih buang
-
Pelupusan
-
Hapus kira
|
5.
Selain daripada guru-guru dan para pelajar, siapa lagi mempunyai akses kepada
pusat sumber sekolah ini?
|
- Semua
kakitangan sekolah
|
6.
Bagi sekolah yang tiada pusat sumber, bagaimanakah sekolah tersebut mengurus
sumber-sumber yang ada?
|
- Sekolah
tersebut perlu berusaha untuk menubuhkan pusat sumber sekolah kerana dengan
ketiadaan pusat sumber, bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran tidak dapat
diuruskan dengan baik
|
7.
Sekiranya berlaku kecemasan (seperti banjir atau kebakaran) yang berupaya
merosakkan bahan-bahan pusat sumber, apakah langkah kecemasan untuk mengatasi
masalah tersebut?
|
- Menyediakan
alat pencegah kebakaran
- Merancang
program pemulihan bencana yang berkesan
- Mengadakan
prosedur keselamatan untuk menghadapi kecemasan mengikut Dasar Pelan
Kontigensi Bangunan Perpustakaan Negara Malaysia
|
8.
Apakah program-program yang dianjurkan pihak sekolah untuk menggalakkan para
pelajar menggunakan pusat sumber sebaik mungkin?
|
- Spelling
Bee
-
Pameran
- NILAM
- Pertandingan
bercerita
- Lawatan
ke pesta buku dan syarikat percetakan buku, surat khabar dan majalah
|
9.
Apakah kelebihan pusat sumber sekolah ini?
|
- Persekitaran
yang bersih dan selesa untuk para pelajar
- Ruang
yang luas
- Bahan-bahan
rujukan yang cukup
- Mempunyai
sudut-sudut yang menarik untuk setiap subjek
|
10.
Apakah harapan dan penambahbaikan yang anda harapkan untuk pusat sumber
sekolah ini?
|
- Mewujudkan
suasana yang lebih kondusif dengan menyusun kembali perabot dan rak-rak buku
di dalam pusat sumber ini untuk memudahkan pergerakan pelajar-pelajar dan
guru
- Memperbaiki
kualiti bahan-bahan sedia ada dan memperbanyakkan jumlah bahan pusat sumber
dengan bantuan daripada pihak Kementerian
- Penambahan
computer dan alat ICT yang lain seperti LCD dan internet di dalam pusat
sumber
|
Comments
Post a Comment